ІНТЕРВ'Ю. Дизайнер Олександра Дідух відверто про роботу на фрілансі

22.09.2018

24 Print відкриває нову сторінку для всіх, хто цікавиться дизайном, менеджментом, маркетингом та бажає знати всі нюанси роботи в команді, або ж поза нею. Це все реальні історії людей, які пов’язані з дизайном і не тільки. У кожного з них були злети і падіння, їхні історії успіху не вигадані, а поради та досвід перевірені на практиці.

Фріланс vs Робота за наймом. Переваги та недоліки для дизайнера. Розбираємо поняття: кому, що і як краще обрати?

Першовідкривачкою рубрики стане дизайнерка, яка вже майже 13 років працює в цій сфері та близько семи років займається фотографією. Отож відверто: про розмежування свободи та анархії, про фріланс та роботу в команді, та головне – про дизайн як роботу та як творчість, у нашій розмові з Олександрою Дідух. 

Фріланс – свобода чи анархія?

Фріланс – свобода чи анархія?

Багато фрілансерів сприймають роботу на себе дійсно як так звану анархію. На кшталт того, що я роблю що хочу, коли хочу, і мені чхати на дедлайни і на всіх інших. Для мене така позиція – дитяча. Я сприймаю свободу як співвідношення вибору, відповідальності та відповідальності за цей вибір. Я маю бути свідома того, що обираю. Тому фріланс – це свобода приймати рішення та нести за них відповідальність. Так, я – фрілансер, але я – не окремий Всесвіт, я – атом, частина системи, яка працює на результат.

Як планувати час, коли ти – фрілансер?

Скажу чесно, що особистий час та робочий дуже «розмивається» у фрілансі. Якщо в офісі є чіткі рамки, то працюючи вдома на себе, я прикладаю більше сил, щоб розмежувати особисте та роботу. Тому в таких випадках важливий самоконтроль та тайм-менеджмент: я сама встановлюю для себе рамки. Я розумію, що один стільки не зробить, скільки робить команда. Будучи фрілансером, я намагаюся завжди шукати команди, де я росту і розвиваюся. Але жодна з цих форм не може бути райським островом, якщо ти сам цього не хочеш. Головні ресурси роботи в офісі – це безпека та розвиток. Якщо я не хочу розвиватися, то я перетворюся на «планктон» (основний недолік роботи в офісі). Але я можу бути «планктоном» і вдома в піжамі. Усе залежить тільки від мене. Я помітила, що 8 годин на добу – це межа моєї концентрації, тому я сама прийшла до оптимального графіку роботи з 9 до 19, відволікаючись на прогулянки з собакою, обіди, такі інтерв’ю, як з 24 Print. І тому здається, що я цілий день працювала, хоча це не так.

Які головні мінуси роботи в команді та фрілансу?

Особисто я не бачу негативних сторін роботи в команді. Навіть будучи фрілансером, я все одно в команді. Я приходжу і йду, на різний строк, я підлаштовуюся під команду. Звичайно, мені менше довіряють, і не дають більш глобальні проекти, але я можу бути з командою роками. Навіть самотній ковбой завжди буде з конем, так само і мене, і вас все одно оточують люди, і ми – частина системи. Так, я відповідаю сама за себе, але я не відривна від людей та від місця. Тому мінусів в командній роботі я знайти не можу.

А ось щодо мінусів фрілансу, то вони є. Перш за все, я «не належу» суспільству, тому я прикладаю більше сил, щоб знайти оптимальну для себе команду. Я маю відповідальність перед більшою кількістю людей, аніж тоді, коли я працювала в офісі. По-друге, я повинна використовувати більше власних ресурсів: займатися не тільки своїми ключовими компетенціями (дизайном та структуванням інформації), а ще й брати на себе бухгалтерію, аналітику, менеджмент і навіть прибирання. У мене досить багато ролей, і вони займають у мене багато часу. По-третє, мені потрібно більше зусиль, щоб розмежовувати роботу та особисте життя. По-четверте, не завжди є стабільні клієнти, з якими можна планувати далекоглядні проекти і довго співпрацювати. Але кожен мінус – це, по суті, плюс, який загартовує. 

Що потрібно молодому спеціалісту для старту кар’єри?

Неможливо дати ґрунтовну відповідь на це запитання. Для мене молодий спеціаліст – занадто широка аудиторія. Я не вірю в поради, якщо я не пройшла цей шлях і не вчилася на власних помилках. Але дійсно бувають різні унікальні випадки. Нещодавно я читала книгу Тоні Шейя «Доставка щастя» (історія чергового успіху) про те, що ризикнувши всім – отримаєш набагато більше. Проте на іншій шальці терезів - тисячі різних людей, які ризикуючи всім, не отримували нічого. І моя особиста історія тому підтвердження. Від старту моєї компанії минуло 4 роки, але успішною вона так і не стала. Моя головна порада: роби, роби, роби і роби висновки. Якщо вистачає сил і натхнення – починай працювати сам на себе, а якщо ні - стартуй у компанії.

Чи варто ризикувати, коли виходиш на фріланс?

Взагалі, будь-яке починання для мне – це навичка і якесь нарощування. Сильніше ризикуючи, можна швидше до чогось прийти. Для мене головне зважити всі "за" і "проти", і продумати найгірший варіант.

Якими повинні бути головні якості дизайнера?

Говорити про якості, які повинні бути в дизайнері – досить широко. Наприклад, якщо ти – графічний дизайнер, то чим ти займаєшся? Ти можеш займатися брендуванням автобусів, брендуванням супутників, можеш займатися веб-дизайном, створювати кумедні гіфки. Твої компетенції можуть бути космічні. Тому тут головне розуміти формат дизайну.

Для кожної конкретної задачі, для кожного окремого формату потрібні різні якості. Особисто для мене важливим є збереження інтересу до своєї професії, розуміння її важливості та бажання в неї вникати. Взагалі я виокремила для себе три стадії роботи: 1) я – новачок, мені все цікаво, я хочу вникати, але я нічого не вмію; 2) я вже щось умію і мені цікаво пізнавати щось нове; 3) я вже занадто багато вмію і всьому навчився, і мені не цікаві проекти. Для мене найбільш цікава друга стадія та погляд новачка на типові речі. Також важливе бажання допомагати. Не варто забувати про базові навички тайм-менеджменту і загальну освіченість. Потрібно багато читати, грамотно висловлюватися, розуміти граматику, орфографію, мати широкий світогляд. Дивитися, що роблять інші, аналізувати і красти, як художник.

Дизайн – творчість чи робота?

У мене влаштовано так, що дизайн – це інструмент, який вирішує задачі. Творчість – це для мене експеримент, і тут дійсно цікавий погляд новачка. Інколи я роблю альбоми, пишу фотоісторії, але мені за це не платять, я просто отримую задоволення від того, що роблю. У творчості є таке небезпечне місце: настає момент нудьги. Чим би ви не займалися, настає той період, коли вам набридає. І якщо ця робота не комерційна, вам за неї не платять, то ви можете просто закинути це. Якщо це комерційний проект, то з’являється відповідальність і ви легше проходите труднощі. 

Яке ваше ставлення до профільних курсів з графічного дизайну? Чи відвідували ви якісь з них?

Дизайн – це навичка, яка здатна розвиватися. І я обома руками за різноманітні курси графічного дизайну, школи. Я люблю Projector, Meat Study і я просто обожнюю кудись ходити вчитися. Часто спікер виявляється молодшим за мене, але це не означає, що якщо я старше, то я більший експерт. Я люблю пізнавати щось нове, брати приклад з інших. У мене є навіть список людей, якими я надихаюся, та альбоми, які я дивлюся. Зараз у мене викликає захоплення агенція «Тінь», яка розробляла новий стиль для 24 Print. Мені дуже близький їхній спосіб подачі. Є один дизайнер, фотограф, яким я дійсно захоплююся – Сергій Реутов.

Дизайн дається не кожному. У крайному випадку, потрібно мати відчуття смаку та композиції, щоб працювати в дизайні. Як відрізнити на перший погляд дизайнера з гарним потенціалом і без нього?

Я проводила семінар «Дизайн без дизайнерів», і переконалася, що головне – бажання. Я не можу навчити насильно. Якщо у людини немає іскри в очах, то неможливо її чомусь навчити. Ви повинні розуміти, для чого вам це потрібно. Дизайн не може бути хобі. Дизайнерами стають тому, що треба

Про найцікавіші проекти та особистісні досягнення?

Дуже складно виділити найцікавіший проект, кожен неординарний по-своєму. Зараз мені цікаво працювати з юридичними фірмами та Генеральною Прокуратурою України. Це одночасно і виклик для мене, і безцінний досвід.

Останні роки я вважаю, що найбільше я пишаюся виходом на фріланс. Звісно, я рада, що в мене є стабільний прибуток, і, мабуть, одна з найбільших гордостей – робота з цікавими людьми.

Яке найкраще місце для роботи?

Мій робочий стіл, який повністю адаптований під мене. Це мій маленький всесвіт. Але вважаю, що потрібно хоча б раз на тиждень вибиратися з дому, тому я обираю або Projector, або Freud House на Подолі.

Окрім роботи у вас є два основних захоплення: фотографія та подорожі. Розкажіть, як ви знайшли себе у цих сферах?

Фото – це хобі, яке може приносити прибуток.  Основна моя робота – це дизайн, структурування інформації в інфографіки, звіти, презентації, адаптація під Фейсбук-стрічки. Я почала захоплюватися фото, тому що почала подорожувати. Але серйозний ривок був у комерційній фотографії. Це мотивувало мене фотографувати набагато частіше і здобувати більше досвіду. Зараз фото для мене – частина життя, так само, як і подорожі.

Часто від дизайнерів чути слова на кшталт «У мене багато роботи, нема часу на подорожі». Як поєднувати мандрівки та роботу?

Як правило, у мене 3 великі поїздки на рік і близько 7-8 маленьких. Великі я рахую від 2-х тижнів, маленькі – до 4-х днів. Подорожі зараз – звична справа, вони не потребують суперзнань, занадто багато грошей і купи зусиль. Для мене важливо змінювати зображення тричі на рік. Зазвичай я планую поїздки заздалегідь і підлаштовую графік так, щоб без мене могли обійтися. Я запрошую своїх колег, з якими ми в колаборації, які зможуть «прикрити» мене.

Чи перспективний ринок дизайну в Україні?

У цьому питанні надзвичайно важливе місце: де? Де саме відбувається розвиток дизайну? Зараз я знаходжуся в дуже креативному просторі, стильному, наповненому неординарними людьми, які роблять красиві речі. Я впевнена, що я можу підійти до будь-кого тут і нам буде про що поговорити. Думаю, що тут ринок дизайну активно розвивається. Існує безліч крутих проектів. До прикладу, я прийшла друкувати в 24 Print і бачу в роботі макети, які викликають захоплення, і я кажу: «Вау!». Тому важливо акцентувати увагу на тому, де і для кого росте і розвивається український ринок дизайну. 

24 Бліц:

Photoshop чи Illustrator?

І те, і те.

Фільтри чи природне світло?

Природне світло.

Коворкінг чи кафе?

І те, і те.

Мінімалізм чи максимум декору?

Мінімалізм.

Лофт чи ренесанс?

Лофт.

Яскравість чи монохромність?

І те, і те.

Скетчі чи одразу готові макети?

І те, і те.

Фото в Інстаграмі чи фото в альбомі?

Фото в Інстаграмі.

3D-візуалізація чи 2D?

І те, і те.

24Print чи 24 Print?

Звичайно, 24 Print.