Начать чат в Viber
Начать чат в Telegram
Начать чат в Messenger

ул. Антоновича, 50

ул. Ярославская, 10

Проверить статус заказа

Інтерв`ю з іспанським художником, викладачем, засновником Barcelona Atelier of Realist Art

23.08.2019

Які тренди панують в сучасній художній освіті? Чому потрібні академічні знання? Чи є альтернатива офіційній, державній арт-освіті? Про все це і не тільки поспілкувалися з художником, викладачем, засновником Barcelona Atelier of Realist Art в Іспанії - Xavier Denia Valls.

Xavier Denia Valls, засновник Barcelona Atelier of Realist Art

❶ Хавієр, ти не тільки художник, а також викладач та засновник приватної школи мистецтва - Barcelona Atelier of Realist Art. Чи дійсно ти бачиш інтерес з боку суспільства до споглядання та створення об’єктів в академічній манері? Чому ти обрав саме цю нішу для розвитку школи, а не, наприклад, сучасне, концептуальне мистецтво?

По-перше, хотів би сказати декілька слів про мою викладацьку та мистецьку практики.

Більшість мого вільного часу я викладаю та займаюсь організаційною роботою у школі. Протягом навчального процесу ще й встигаю робити короткі відео (що мене дуже тішить). Також, частину мого часу займає створення схем та діаграм для навчального процесу - для пояснення побудови тіла чи обличчя у портреті. Це дуже корисно як для моїх студентів, так і для мене. Я розумію, що наполеглива робота над одним і тим самим знову і знову дає можливість дістатися до найглибшого рівня розуміння. Тобто я намагаюсь вчитися через викладання.

Постановка з натури. Barcelona Atelier of Realist Art

Це означає, що я напевно більше бізнесмен, викладач та студент, ніж художник. Я не генерую багато художнього контенту (унікального, комерційного, великих проєктів). Але я сподіваюсь що у майбутньому матиму час для цього. Наразі я вдовільняюсь навчальним процесом, і не маю часу на інше.

Я думаю, що академічна манера дає тобі деякі вказівки, правила, відповіді, що допомагають розібратися з тим, як це насправді працює, ключі для розуміння мистецтва. Ці правила та настанови інших людей, які присвятили цьому все своє життя і це ті знання, які здатні збагатити ваш художній досвід. Ви можете витратити купу часу, намагаючись розібратися або звернутися до попереднього чужого досвіду та зберегти тону часу. Це не означає, що немає бути місця експерименту, тут повинна бути комплексність. Чим більше ви знаєте та використовуєте різні інструменти, тим більше можливостей для їх спростовування або, навпаки, імплементації у власну практику та врешті створення свого міцного фундаменту.

Так, мене цікавить реалізм, тому що це допомагає зрозуміти, як функціонує важлива частина нашого світу. Мене цікавить фігура, а значить цікавлять анатомія, пропорції, площини, форми… Я також цікавлюсь колажем, каліграфією, абстрактним мистецтвом… це більше на емоційному рівні. У власних роботах мені не вистачає наративу, композиційної складності, символізму, я завжди про це пам’ятаю та ще більше працюю. Мені подобається концептуальне мистецтво – перфоманси чи інсталяції, але це інше від того, що я роблю (це як керування автомобілем та біг - дещо схожі процеси, один не гірше іншого, але різні). Можливо є інсталяції близькі до реалізму, але я не знаю таких митців.

Я 4 роки займався в університеті «contemporary art» та маю навіть ступінь, але я зовсім не фанат цього. Для мене тут не вистачає дисципліни та впорядкованості. Я розумію, що для багатьох концептуальне мистецтво може бути цікавим і я поважаю їх серйозне ставлення до цього.

На ранніх етапах навчання організація дуже важлива. Як у музиці, спорті, бойовому мистецтві, водінні, вивченні мов… Ти не починаєш із загального, ти починаєш з основ та поступово зростаєш. Я надаю перевагу саме такому опануванню мистецтва, це якесь неписане правило універсуму. У contemporany art мені було важко вхопити that proces line, ніхто не пояснював «що» та «чому», врешті це немало ніякого змісту для мене, у реалізмі все чіткіше.

В реалізмі ти починаєш з бази, з чогось простого, а потім розумієш що речі можуть бути надскладними, у той самий час шукатимеш шляхи спрощення, нівелювання ускладнень. Рівень витонченості може бути надвисоким і водночас простим. Як казав один з моїх вчителів, для нього визначення мистецтва – це варіативність одиниці, частки. Кожен має знайти свою власну дефініцію мистецтва, але мені дуже подобається цей вислів.

Роботи Xavier Denia Valls

Я сприймаю свою ідею мистецтва як свою філософію чи релігію, я намагаюсь вирішувати негаразди життя таким чином, немов я вирішую завдання у рисунку. Я впевнений що дійсно є цей з іншими дисциплінами та сферами, і знаходження цих універсальних зв’язків це вірний шлях.

❷ Ти навчався в різних місцях по всьому світу (університет, воркшопи, курси). Можливо можеш виділити якісь тенденції у сучасній художній освіті? Які підходи зараз в тренді з твоєї точки зору.

Різні школи застосовують різні підходи. Я бував у дивовижних вчителів, слухав, що вони розповідають протягом навчального процесу. І думка одного чудового вчителя могла бути зовсім відмінною від іншого. Це дало мені розуміння, що немає єдиного вірного шляху. Так багато всіляких методик, і має значення лише те, хто ту чи іншу методику використовує. І чим більше ти дізнаєшся, тим більшу свободу прийняття рішень у власній роботі це надає.

Я рекомендую кожному спробувати повчитись з різними людьми, вони надихають відкритися назустріч можливостям. Якщо ви обираєте митця, роботи якого вам подобаються, але метод відрізняється від звичного, це поверне мистецтво цікавою стороною до вас.

Навчальний процес в Barcelona Atelier of Realist Art

❸ В Україні поки що дуже важливо мати офіційну освіту та документ, що підтверджує професійну придатність. Іноді це навіть більш важливо ніж самі знання. Чи така ж ситуація в Іспанії?

Не думаю, що документ дуже важливий в мистецтві до того моменту, поки ти не хочеш працювати в публічній інституції, що дуже складно зараз в Іспанії.

Як студент я вважав, що знання – це найважливіша річ, але також розумів закони існування арт світу та важливість офіційної освіти.

Коли ти закінчив навчання, роботи які ти демонструєш, мають більше значення ніж отримані знання. Деякі художники мають великий багаж знань та вмінь, але продукують нудний контент. Це звісно зменшує шанси на успіх та продажі робіт. А в інших це виходить навпаки і без глибоких знань.

І ще дуже важливою навичкою вважаю вміння налагодження контактів.

❹ Будь-ласка, розкажи про твою методику викладання, чи є якась специфіка? Чому це має бути цікавим твоїм майбутнім студентам в Україні?

Я буду розповідати про базові форми у побудові голови, як можна спрощувати, як відчувати матеріал, з яким працюєш, як знаходити різні варіанти вирішення завдання. Також поговоримо про схожість, як її досягати, про об’єми та ефекти світла, важливість побудови малих форм.

Навчальний процес в Barcelona Atelier of Realist Art

Моя методика – це мікс з різних дрібних концептів, іноді вони виглядають суперечливо. У будь-якому випадку ми будемо говорити про базові засади. А з тими студентами, хто вже розуміє базові засади, будемо рухатись далі, тобто будемо працювати відштовхуючись від рівня. Я викладаю те, в чому добре орієнтуюся. Цей інтенсив буде цікавим тим, кому подобається мій підхід у роботі та ті речі, до яких я теж колись дійшов через навчання.

❺ Які художники вас надихають (старі та сучасні майстри)? Чи є серед них радянські чи українські художники?

Їх дуууже багато. І кожним я захоплююсь з тієї чи іншої причини. Я вчився у таких художників, як Nick Alm, Sean Cheetham, Robert Liberacy чи Gilberto Geraldo, і я дійсно в захваті від них. Люблю Сарджента, Рембранта, Фортуні, Мікаеля Блая, Рамона Касаса, Мадрасо, Сорол’ю, Фешина, Репіна…

Іван (прим.авт. Іван Підгайний, український скульптор) дав мені деякі книжки з українськими художниками і деякі з них просто фантастичні, але я не пам’ятаю всіх імен. Зараз є така чудова можливість слідкувати за всіма в Instagram, можна знаходити щось нове кожного дня.

❻ Які поради ви можете дати художникам-початківцям для розвитку свої здібностей?

Скажу з власного досвіду. Я починав з посібників з малювання, рисунку і скульптури Річарда Шмідта «Alla Prima Painting», Гарольда Спіда, Едуарда Лантері…

Навчальний процес в Barcelona Atelier of Realist Art

Я відвідував арт школи з професійними викладачами, як деякі з вас, хто займається у Івана у «Скульптурному цеху», чий підхід мені близький.

Я відвідував арт школи з професійними викладачами, як деякі з вас, хто займається у Івана у «Скульптурному цеху», чий підхід мені близький.

Також знаходьте час на вивчення інструментів маркетингу та мистецтва презентації та продажів свого мистецтва, комунікації з іншими людьми, тому що знаходження спільної мови це окреме мистецтво, важливе для побудови професійної кар’єри для кожного.

Спілкувалась: Катерина Підгайна, мистецтвознавець, школа «Скульптурний цех»

У вересні 2019 року в Києві, у школі «Скульптурний цех», відбудеться тижневий інтенсив з академічного рисунка портрету від Xavier Denia Valls.